Kwalifikacyjne studia podyplomowe dla nauczycieli zlecone i finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Podyplomowe studia kwalifikacyjne w zakresie edukacji zdrowotnej są specjalistycznym programem przeznaczonym dla aktywnych zawodowo nauczycieli, chcących zdobywać wiedzę i rozwinąć swoje kompetencje w zakresie edukacji zdrowotnej, aby wprowadzić ten obszar do swojej pracy dydaktycznej. Studia łączą wiedzę z zakresu zdrowia publicznego, promocji zdrowia, profilaktyki chorób z elementami medycyny, psychologii, nauk o środowisku i innych, oferując uczestnikom zarówno teoretyczne jak i praktyczne przygotowanie do prowadzenia zajęć z edukacji zdrowotnej.
Po ukończeniu podyplomowych studiów w zakresie edukacji zdrowotnej uczestnicy uzyskują kwalifikacje do nauczania przedmiotu Edukacja zdrowotna w szkołach na poziomie podstawowym i średnim.
Zdobyta wiedza i umiejętności obok prowadzenia lekcji z zakresu edukacji zdrowotnej umożliwią pełnienie aktywnej roli w kształtowaniu postaw zdrowotnych dzieci i młodzieży oraz wzmacnianie kompetencji zdrowotnych uczniów w ich środowiskach.
Czas trwania: 3 semestry; Liczba godzin: 390 (w tym 90 godzin praktyk); 45 pkt ECTS
Instytut Zdrowia Publicznego Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum posiada najdłuższe w Polsce doświadczenie w akademickim kształceniu specjalistów z zakresu zdrowia publicznego.
Przygotowany program studiów podyplomowych Edukacja zdrowotna stawia w centrum zdrowie, wzmacnianie jego potencjału, profilaktykę chorób w cyklu życia oraz narzędzia do budowania potencjału zdrowotnego w swoim otoczeniu. Program ten wykorzystuje możliwości i ogromne doświadczanie kadry Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM w zakresie badań naukowych oraz kształcenia specjalistów działających na rzecz zdrowia populacji. Do współpracy zaproszono ponadto specjalistów i naukowców z zakresu medycyny, fizjoterapii i psychologii, aby najpełniej zaadresować wszystkie treści kształcenia wskazane w podstawie programowej dla przedmiotu Edukacja Zdrowotna.
Kształtowanie zdrowia w populacji jest procesem długofalowym i wymaga aktywnych działań w różnych, niejednokrotnie odległych obszarach, co implikuje interdyscyplinarny charakter studiów. Podejście takie uwzględnia wpływ na zdrowie decyzji podejmowanych w różnych obszarach, co pozwala na kompleksowe przygotowanie nauczycieli do nauczania treści związanych ze zdrowiem populacyjnym. Dzięki swojej renomie, doświadczeniu kadry naukowej, innowacyjnym metodom nauczania oraz praktycznemu podejściu do edukacji zdrowotnej, Instytut Zdrowia Publicznego, Wydział Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum jest miejscem doskonale przygotowującym nauczycieli do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej, odpowiadając na współczesne wyzwania zdrowotne i społeczne.
Celem kształcenia jest merytoryczne i dydaktyczne przygotowanie nauczycieli do nauczania przedmiotu Edukacja zdrowotna na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.
Program kwalifikacyjnych studiów podyplomowych zaznajamia nauczycieli z celami kształcenia przedmiotu Edukacja zdrowotna wskazanymi w podstawie programowej oraz treściami nauczania przewidzianymi dla tego przedmiotu. Umożliwia biegłe opanowanie pojęć i faktów z zakresu treści nauczania oraz interpretację tych treści z perspektywy aktualnego stanu wiedzy.
Program rozwija kompetencje w zakresie dobierania treści i zadań umożliwiających kształtowanie kompetencji uczniów związanych z dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia.
Absolwenci studiów będą przygotowani do inicjowania działań profilaktycznych w środowisku szkolnym, w odpowiedzi na współczesne wyzwania zdrowotne, takie jak choroby cywilizacyjne, problemy psychiczne czy uzależnienia.
Nauczyciele będą mogli lepiej integrować edukację zdrowotną z innymi przedmiotami oraz aktywnie działać na rzecz poprawy zdrowia i jakości życia uczniów.
Studia adresowane są do czynnych zawodowo nauczycieli, chcących nabyć kwalifikacje do prowadzenia zajęć dydaktycznych z edukacji zdrowotnej w ramach nauczania nowego, kolejnego przedmiotu lub prowadzenia nowych, kolejnych zajęć dydaktycznych, którzy spełniają wymagania dotyczące poziomu i treści programowych ukończonych studiów, zgodnie z ust. 2.7 pkt 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 453).
Uczestnikami studiów mogą być wyłącznie czynni nauczyciele, którzy posiadają łącznie:
W danej edycji studiów może uczestniczyć wyłącznie jedna osoba zatrudniona w danej szkole (zgodnie z informacjami podanymi przez kandydata/kę w czasie rekrutacji oraz przedstawionymi dokumentami potwierdzającymi zatrudnienie) przy czym rozstrzygający jest stan na dzień zakończenia rekrutacji. W przypadku zgłoszenia kilku osób zatrudnionych w tej samej szkole rozstrzygająca jest kolejność zgłoszeń.
Warunki rekrutacji zostały określone w Regulaminie rekrutacji na studia podyplomowe:
Regulamin rekrutacji na studia podyplomowe Edukacja zdrowotna
Oświadczenie kandydata o spełnieniu warunków udziału
Wzór umowy o warunkach realizacji studiów podyplomowych prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim
Regulamin studiów podyplomowych w Uniwersytecie Jagiellońskim,
późniejsze zmiany
Rekrutacja odbywa się za pomocą formularza zgłoszeniowego składanego w elektronicznym systemie rekrutacji kandydatów na studia podyplomowe Uniwersytetu Jagiellońskiego – IRK od 22.04.2025 od godz. 12:00 do 25.04.2025 do godz. 12:00.
Bezpośredni Link do systemu rekrutacji IRK – https://irk.uj.edu.pl/pl/offer/PODYP_PC_24/programme/edukac_zdro_pod_PC/
Uczestnicy studiów nie ponoszą opłat za studia.
Studia finansowane są ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
I semestr 2024/2025
17-18.05.2025
07-08.06.2025
14-15.06.2025
28-29.06.2025
12-13.07.2025
06-07.09.2025
20-21.09.2025
II semestr 2025/2026
III semestr 2025/2026
W trakcie trwania studiów uczestnik zobowiązany jest uzyskać:
Egzamin końcowy ma formę pisemnego testu wielokrotnego wyboru składającego się ze 100 pytań. Warunkiem zaliczenia egzaminu końcowego jest uzyskanie wyniku na poziomie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi z całego testu.
Termin egzaminu określa harmonogram studiów. Zaliczenie wszystkich przedmiotów oraz pozytywny wynik z egzaminu końcowego uprawniają do otrzymania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych.