Idea edukacji skoncentrowanej na studencie, w ostatnich dwóch dekadach, przebojem wdarła się w mury uczelni medycznych i doprowadziła do przełomowych zmian w sposobie prowadzenia dydaktyki. Istotnym elementem tych zmian jest pojawienie się nowego typu nauczyciela, który jak napisał profesor R.M. Harden, powinien być osobą wspierającą proces uczenia się studenta, posiadać umiejętność prowadzenia oceny jego postępów różnymi metodami, przygotowywania materiałów dydaktycznych, planowania i realizacji dobrych, ciekawych, ułatwiających proces uczenia się zajęć i na końcu, ale najpewniej najistotniejsze, być dla studentów wzorem do naśladowania w ich przyszłej pracy.
Posiadanie tak rozległych kompetencji wymaga zdobywania wiedzy i umiejętności nie tylko w zakresie medycyny, ale także z zakresu dydaktyki. Odpowiedzią na te potrzeby są zaprojektowane w Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum studia podyplomowe „Edukacja medyczna w erze cyfrowej”.
W trakcie realizacji programu studiów uczestnicy zapoznają się z metodami prowadzenia zajęć opartymi o symulację, narzędziami wspierającymi proces uczenia się oraz umożliwiającymi ocenę postępów studentów.
Program dwu semestralnych studiów realizowany w wymiarze 160 godzin dydaktycznych (30 pkt ECTS), w tym zajęcia teoretyczne w wymiarze 18 godz. dydaktycznych oraz zajęcia praktyczne (warsztaty) w wymiarze 142 godzin.
Do pobrania- Program studiów
Program dwusemestralnych studiów podyplomowych obejmuje zagadnienia związane ze współczesnym spojrzeniem na teorie nauczania i uczenia się w tym roli refleksji i oceny kształtującej.
Dwa duże bloki tematyczne poświęcone są wykorzystaniu w procesie uczenia się zarówno umiejętności technicznych jak i poznawczych i społecznych metod symulacji w tym pacjentów symulowanych.
Duży oddzielny blok programu będzie poświęcony procesowi oceniania postępów studentów. W jego ramach pojawi się tematyka związana z oceną wiedzy w oparciu o nowoczesne metody przygotowania egzaminów oraz oceny umiejętności i kompetencji, wykorzystanie symulacji medycznej (Obiektywne Strukturyzowane Egzaminy Kliniczne).
Celem autorskiego programu studiów podyplomowych „Edukacja medyczna w erze cyfrowej” jest poprawa efektywności działań edukacyjnych kadr medycznych zaangażowanych w proces uczenia studentów kierunków medycznych realizowanych metodą symulacji medycznej oraz nabycie umiejętności organizacji i przygotowywania egzaminów praktycznych i testowych.
Warunki rekrutacji określone zostały w Regulaminie rekrutacji.
Studia są przeznaczone dla osób posługujących się w momencie rejestracji językiem angielskim w stopniu komunikatywnym z uwagi na fakt, część zajęć odbywać się będzie w języku angielskim bez udziału tłumacza. Część materiałów zostanie również udostępniona jedynie w języku angielskim.
Rekrutacja prowadzona jest przez elektroniczny system rekrutacji kandydatów na studia Uniwersytetu Jagiellońskiego – IRK https://irk.uj.edu.pl/pl/offer/PODYP_PC_25/programme/eduk_med_era_cyfr_pod_PC/
Dokonywanie zgłoszeń na studia podyplomowe jest możliwe w terminie 22.04.2025 12:00 – 30.05.2025 12:00
I edycja studiów – rok akademicki 2024/2025
Regulamin rekrutacji na studia podyplomowe „Edukacja medyczna w erze cyfrowej”
II edycja studiów – rok akademicki 2025/2026
Regulamin rekrutacji na studia podyplomowe „Edukacja medyczna w erze cyfrowej”
Oświadczenie kandydata o spełnieniu warunków udziału
Regulamin studiów podyplomowych w Uniwersytecie Jagiellońskim,
późniejsze zmiany
I edycja 2024/2025
19-20.10.2024 → Zajęcia zdalne
16-17.11.2024 → Zajęcia stacjonarne
14-15.12.2024 → Zajęcia zdalne
18-19.01.2025 → Zajęcia stacjonarne
15-16.03.2025 → Zajęcia stacjonarne
12-13.04.2025 → Zajęcia stacjonarne
10-11.05.2025 → Zajęcia zdalne
07-08.06.2025 → Zajęcia stacjonarne
II edycja 2025/2026
25-26.10.2025 → Zajęcia zdalne
15-16.11.2025 → Zajęcia stacjonarne
13-14.12.2025 → Zajęcia zdalne
17-18.01.2026 → Zajęcia stacjonarne
14-15.03.2026 → Zajęcia stacjonarne
11-12.04.2026 → Zajęcia stacjonarne
16-17.05.2026 → Zajęcia zdalne
13-14.06.2026 → Zajęcia stacjonarne
Uczestnik studiów podyplomowych zobowiązany jest do uczestnictwa w co najmniej 80 % zajęć przewidzianych programem studiów podyplomowych. W trakcie trwania studiów uczestnik zobowiązany jest: 1. Uzyskać zaliczenie ze wszystkich przedmiotów objętych programem studiów. Zaliczenie wszystkich przedmiotów warunkuje dopuszczenie uczestnika do egzaminu końcowego (szczegółowe warunki zaliczenia poszczególnych przedmiotów zostały określone w sylabusach) 2. Uzyskać pozytywny wynik z egzaminu końcowego z zakresu materiału prezentowanego podczas trwania studiów.
Egzamin końcowy obejmuje test typu prawda/fałsz oraz ocenę kompletności przygotowanego w trakcie zajęć portfolio uczestnika studiów.
Warunkiem zaliczenia egzaminu końcowego jest uzyskanie wyniku na poziomie co najmniej 75% poprawnych odpowiedzi z całego testu.
Portfolio powinno zawierać następujące elementy:
Termin egzaminu określa harmonogram studiów.
Zaliczenie wszystkich przedmiotów oraz egzaminu końcowego uprawniają do otrzymania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych.
Ocena końcowa z całego toku studiów wystawiana jest na podstawie średniej ważonej ocen z całego toku studiów z wagami określonymi przez wartości odpowiednich punktów ECTS.