MCKP CM > Studia podyplomowe > Innowacje w medycynie i systemach zdrowia: era analiz danych

Kierownik studiów: dr Roman Topór-Mądry
Cel i opis programu:
Program studiów podyplomowych Innowacje w medycynie i systemach zdrowia: era analiz danych został zaprojektowany jako odpowiedź na dynamiczne zmiany w systemach ochrony zdrowia oraz rosnącą potrzebę wykorzystywania danych do podejmowania decyzji klinicznych, organizacyjnych oraz strategicznych.
Celem programu jest przygotowanie specjalistów zdolnych do działania w interdyscyplinarnym obszarze łączącym medycynę, technologię i politykę zdrowotną, a zarazem liderów transformacji cyfrowej, którzy potrafią projektować i wdrażać rozwiązania oparte na danych w sposób odpowiedzialny, innowacyjny i zgodny z obowiązującymi regulacjami, przyczyniając się do wzmocnienia jakości opieki nad pacjentem i efektywności systemu ochrony zdrowia.
Koncepcja studiów zakłada silną orientację na praktykę: uczestnicy biorą udział w analizie przypadków, symulacjach i tworzenia projektów wdrożeniowych. Efektem jest nie tylko przyswojenie wiedzy, ale też rozwój kompetencji niezbędnych do samodzielnego projektowania, testowania i implementowania innowacyjnych rozwiązań w sektorze zdrowotnym – zarówno publicznym, jak i prywatnym. Warunkiem zaliczenia przedmiotów i studiów jest opracowanie projektu innowacyjnego.
Kształcenie prowadzone jest przez zespół ekspertów z uczelni medycznych, instytucji badawczych, firm technologicznych oraz centrów transferu technologii. Dzięki temu uczestnicy mają możliwość poznania różnych perspektyw – od praktyki klinicznej, przez aspekty prawne, po zastosowania technologiczne. Szczególna wartość programu wynika z obecności wykładowców reprezentujących takie instytucje jak University of Oxford, Harvard University, University of Washington, UK Genomics, Nivalit, Diagnostyka czy Centrum Transferu Technologii UJ.
Zajęcia prowadzone są w języku polskim oraz w języku angielskim.
Struktura studiów opiera się na sześciu wzajemnie powiązanych przedmiotach, obejmujących łącznie 162 godziny dydaktyczne i 30 punktów ECTS. Zajęcia są prowadzone w formie wykładów, seminariów oraz warsztatów. obejmują zagadnienia z zakresu cyfrowej transformacji systemów zdrowotnych, zastosowań sztucznej inteligencji w medycynie, oceny potrzeb zdrowotnych (zarówno klinicznych, jak i systemowych), projektowania badań, regulacji prawnych (w tym RODO, AI ACT, EHDS), etyki, analizy danych medycznych, zarządzania projektami oraz strategii komercjalizacji i oceny technologii medycznych. Szczególny nacisk położono na rozwój kompetencji praktycznych: uczestnicy zapoznają się z analizą danych medycznych, standardami wymiany danych (takimi jak HL7 i FHIR), systemami EHR, wizualizacją danych (m.in. w Power BI), narzędziami do analizy obrazów medycznych, a także podstawami uczenia maszynowego i interpretowalnej sztucznej inteligencji. Rozwijane są również umiejętności projektowego podejścia do innowacji – od identyfikacji problemu, przez analizę rynku, aż po ocenę skuteczności i akceptowalności wdrażanych rozwiązań.
Lista przedmiotów obejmuje:
Profil absolwenta:
Studia skierowane są do lekarzy, innych profesjonalistów medycznych, specjalistów ochrony zdrowia, inżynierów, analityków danych, menedżerów oraz wszystkich osób zainteresowanych tworzeniem i implementacją rozwiązań opartych na danych w sektorze zdrowia.
Absolwenci kierunku będą przygotowani do:
Kontakt:
Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego
ul. Mikołaja Kopernika 40, 31-501 Kraków
e-mail: paulina1.wegrzyn@uj.edu.pl
tel. (012) 433-27-67